« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Liitto » Kunniamerkit

Kunniamerkit

PRO FINLANDIA -mitali

Suomen Leijonan ritarikunnan Pro Finlandia -mitali "voidaan antaa vain taiteilijoille ja kirjailijoille". Mitali perustettiin 10.12.1943 annetulla asetuksella. Ensimmäinen suomalainen Pro Finlandia -mitalin saaja oli teatterijohtaja ja näyttelijä Mia Backman, jolle mitali myönnettiin 21.2.1945.

Pro Finlandian myöntää tasavallan presidentti, joka toimii ritarikunnan suurmestarina.

Mitalien jakomäärässä on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Presidentti Paasikiven kaudella mitaleja jaettiin keskimäärin 15 kappaletta, vuosina 1956-1973 mitaleja jaettiin vaihtelevasti, keskimäärin kuitenkin 20 kappaletta, huippuvuoden ollessa 1958. Vuodesta 1974 alkaen määrä väheni ja mitaleja jaettiin enää 5-14. Koiviston kaudella keskiarvo oli 9, Ahtisaaren kaudella 8 ja Halosen kaudella 11.

Näyttelijäliitto ja Teatterijärjestöjen Keskusliitto tekevät vuosittain ehdotuksia mitalin saajiksi, toisinaan ehdotukset huomioidaan.

Lähde: Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat

Näyttelijäliiton omat kunniamerkit

Näyttelijäliiton kunniajäsen

Liiton hallitus voi nimittää kunniajäseniksi taidealalalla erityisen huomattavia kansalaisia tai ulkomaalaisia. Kunniajäsenelle annetaan liiton valkeapohjainen arvojäsenmerkki.

Näyttelijäliiton ansioitunut jäsen

Liiton hallitus voi nimittää ansioituneeksi jäseneksi yhteisissä pyrinnöissä kunnostautuneen varsinaisen jäsenen. Ansioituneelle jäsenelle annetaan liiton jäsenmerkki punaisella pohjalla sekä kunniakirja allekirjoituksineen.

Näyttelijäliiton ystävyysjäsen

Liiton hallitus voi nimittää ystävyysjäseneksi sekä oman maan kansalaisia, että ulkomaalaisia, joita liitto taiteilijoina tai muista syistä erityisesti tahtoo kunnioittaa. Ystävyysjäsenelle annetaan liiton mustapohjainen arvojäsenmerkki.

19.10.2018 klo 14:20:33