Suomen Näyttelijäliitto vetoaa Petroskoin Kansallisen teatterin puolesta

14.4.2010

Suomen Näyttelijäliitto - Finlands Skådespelarförbund ry on hyvin huolestuneena ottanut vastaan tiedon, jonka mukaan Petroskoin Kansallinen teatteri on uhattu irtisanoa nykyisestä toimitilastaan. Suomalaiset näyttelijät ovat innostuneina panneet merkille, että Petroskoin teatteri on viime vuosina ollut taiteellisesti korkeatasoinen ammattiteatteri, joka venäjän ja karjalan kielen ohella on esiintynyt myös suomen kielellä. Teatteri on näin ollen ollut ainoa kiinteä suomenkielinen ammattiteatteri Suomen rajojen ulkopuolella. Suomessa on myös oltu tyytyväisiä siihen kulttuurinvaihtoon, jonka Petroskoin teatteri on mahdollistanut. Petroskoissa on vieraillut suomalaisia teatterintekijöitä ja Petroskoin näyttelijäkunnasta on tullut osaamista myös Suomeen.

Teatteritalosta lähteminen merkitsisi käytännössä teatteritoiminnan loppumista Petroskoissa. Suomen kielellä tapahtunut kulttuurinvaihto on rikastuttanut kumpaakin osapuolta. Petroskoin teatterin vierailut Suomessa ovat aina olleet menestyksellisiä.

Kulttuurihistoriallisesti on mielestämme anteeksiantamatonta, jos Kalevalan syntymailla ei enää vaalita Kalevalan kieliperinnettä. Myös karjalan kielelle oman teatterin loppuminen merkitsee kuoliniskua.

Suomen Näyttelijäliitto vetoaa Karjalan Tasavallan kulttuurihallintoon, jotta se jatkaisi teatteritalon vuokrasopimusta. Samalla ilmaisemme kaiken tukemme Petroskoin Kansallisen teatterin henkilökunnan oikeutetulle kamppailulle monikielisen ja kulttuurisesti ennakkoluulottoman teatterin puolesta.

Helsingissä 12.4.2010

Suomen Näyttelijäliitto-Finlands Skådespelarförbund ry