Kannanotto Yleisradion rahoitukseen

15.6.2011

Elokuva-alan järjestöjen kannanotto Yleisradion rahoitukseen

Yleisradion rahoitus saatettava kestävälle tasolle ja elokuvalle ennalta sovittu osuus Yleisradion budjetista

Yleisradiolla on elintärkeä rooli suomalaisen elokuvakulttuurin säilymisen ja kehittymisen kannalta. Yleisradion rahoituksen epävarmuus on kuitenkin aiheuttanut elokuva-alalle monia ongelmia, jotka uhkaavat jatkua ja heijastua pitkälle tulevaisuuteen.  On välttämätöntä kotimaiselle  elokuvalle, että Suomen Elokuvasäätiön tavoiteohjelman tavoite toteutuu: saada Yleisradiolakiin kirjaus velvoitteesta edistää kansallista elokuvataidetta. Tällä, sekä Yleisradion rahoituksen pitkäjänteisyydellä turvataan kotimaisen elokuvan tulevaisuus.

Yleisradion päätös leikata osuuttaan itsenäisten tuotantoyhtiöiden tuottamien elokuvien rahoituksesta 40% osana sen budjettikriisiä osoittaa, ettei nykyinen yleisradiolaki turvaa kotimaisen elokuvan asemaa. Vuosi 2010 oli kotimaisen elokuvan ennätysvuosi. On huolestuttavaa että tämä kehitys, jota on menestyksekkäästi tuettu mm. Suomen elokuvasäätiön tukivaroja nostamalla, uhkaa nyt kääntyä koska elokuvia levittävän Yleisradion osallistuminen elokuvien rahoittamiseen ja levittämiseen on vaakalaudalla.

Kulttuuri on tulevaisuuden kasvuala. Kun perinteisillä toimialoilla kasvukäyrät osoittavat alaspäin, niin luovilla toimialoilla suunta on kasvava (luovien alojen yrittäjyyden kehittämisstrategia 2015, KTM 2007).  Kotimainen elokuva on myös todistetusti työvoimavaltainen ala, siihen investoitu euro työllistää.

Yleisradion strategiaan on kirjattu, että Yle haluaa olla luova suunnannäyttäjä kulttuurissa.  Jotta Yleisradio voisi täyttää tehtävänsä suomalaisessa yhteiskunnassa, me vaadimme, että:

Yleisradion rahoitus saatetaan viipymättä kestävälle tasolle. Kotimaisen elokuvan aseman turvaamiseksi yleisradiolain 7 § toiseen kohtaan on lisättävä Yleisradion velvoite edistää suomalaista elokuvaa ja elokuvakulttuuria sekä kirjattava ennalta sovittu prosenttiosuus Ylen kokonaisbudjetista, joka osoitetaan kotimaiselle elokuvalle sen kaikissa muodoissa.

Suomen Elokuvasäätiö (SES)
Suomen Elokuvaohjaajien Liitto ry (SELO)
Suomen Elokuvatuottajien keskusliitto ry (SEK)
Dokumenttikilta ry