Mikko Hänninen jatkaa Näyttelijäliiton puheenjohtajana

16.11.2010

Suomen Näyttelijäliitto-Finlands Skådespelarförbund ry:n valtuusto valitsi 15.11. näyttelijä, TeM Mikko Hännisen uudelleen liiton puheenjohtajaksi.

Hänninen on toiminut liiton puheenjohtajana vuodesta 2008. Uusi kolmivuotiskausi alkaa 2011 ja kestää liiton 100-vuotisjuhlavuoden 2013 loppuun.

Näyttelijäliitto on Suomen vanhin teatterialan ammattiliitto ja taiteilijajärjestö, joka toimii jäsentensä toimeentulon ja sosiaalisen aseman parantamiseksi, teatteri-, tanssi- ja elokuvataiteen aseman vahvistamiseksi sekä jäsentensä tekijänoikeuksien turvaamiseksi. Keskeisessä asemassa järjestön toiminnassa ovat myös taide-, kulttuuri- ja koulutuspolitiikka. Jäsenmäärä on reilut 1750.

Mikko Hänninen valmistui näyttelijäksi Suomen Teatterikoulusta 1977 ja tutkijanopintojen yhteydessä teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta 1997. Hän on ollut kiinnitettynä näyttelijänä Kuopion Kaupunginteatterissa 1977-81, Helsingin Kaupunginteatterissa 1981-91 ja Tampereen Teatterissa vuodesta 1999 alkaen.

Hänninen on näytellyt lukuisissa elokuvissa ja televisiosarjoissa.

Näyttelijäntyön ohella Hänninen on opettanut Teatterikorkeakoulussa, ohjannut radiolle ja televisiolle ja saanut monikameraohjaajakoulutuksen.