Ajankohtaista

Näyttelijä Noora Dadu palkittiin 16.11. Nuori näyttelijä 2015 -palkinnolla. Palkinnon saaja valittiin Suomen Näyttelijäliiton jäsenäänestyksellä. Palkinnon 5000 e luovutti Asianajotoimisto Krogerus. Näyttelijäliiton nimeämä raati (näyttelijä-professorit Dick Idman ja Hannu-Pekka Björkman sekä Teatterin tiedotuskeskuksen TINFOn johtaja Hanna Helavuori) laati alle 35-vuotiaista nuorista, lahjakkaista näyttelijöistä ehdokasasettelun: Noora Dadu / Johannes Holopainen / Markus Järvenpää / Iida Kuningas / Pyry Nikkilä / Alma Pöysti. Äänestys eteni loppuun asti kutkuttavan tasaisena.
Näyttelijäliitto sopinut Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kanssa teatterityöehtosopimuksen jatkosta.
Suomalainen identiteetti syntyy kotimaisella kulttuurilla – riittävät resurssit ammattimaiseen ja laadukkaaseen taiteen ja kulttuurin tekemiseen taattava kaikkina aikoina
Näyttelijäliiton ja tuotantoyhtiöiden väliset työehtosopimusneuvottelut ovat katkenneet toistaiseksi.
Ylen julkisen palvelun tehtäviin kuuluu ehdottomasti suomalaisen kuunnelma-tuotannon tekeminen. Siihen ei saa tulla tuotantotaukoja, eikä sitä ei saa nykyisestään supistaa, vaan sitä pitää päinvastoin kehittää. Kuunnelmilla on uskoaksemme paljon mahdollisuuksia löytää myös uusia yleisöjä.
Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1961 lähtien. Juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus, jonka kirjoittajaksi ITI valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan.
Töitä on vielä tehtävä tekijöiden heikon neuvotteluaseman parantamiseksi, toteaa luovan alan tekijöitä edustava Tekijäfoorumi. Eduskunnan hyväksymä tekijänoikeuslain uudistus on kuitenkin ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.