« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Liitto » Ajankohtaista

Ajankohtaista

Elokuva-alan tunnustuspalkinnot jaettiin maanantai-iltana elokuvaohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden yhteisessä juhlassa Helsingissä. Tilaisuudessa palkittiin Vuoden elokuvaohjaaja, Vuoden käsikirjoittaja ja Vuoden elokuvanäyttelijät.
Näyttelijäliiton valtuusto valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Teatteritaiteen maisteri, näyttelijä Risto Aution kolmivuotiskaudelle 2020-2022.
Teattereilla ja esittävän taiteen kentän ammattilaisorganisaatioilla on halua edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, mutta osaamisessa on vielä puutteita
Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto on jättänyt Sivistys- ja tiedejaoston pyynnöstä lausuntonsa koskien vuoden 2020 talousarvioesitystä. Suomen Näyttelijäliitto on Suomen Teatterijärjestöjen keskusliiton jäsen.
Suomen Näyttelijäliiton jäsenistöstä on tullut pyyntö, että tukisimme kansainvälistä Earth Strike –mielenilmausta 27.9.2019.
Näyttelijäliitto toivoo jatkovalmisteluun avoimuutta, keskustelua ja talouslukuja.
DSM-direktiivin lopullinen hyväksyminen Euroopan parlamentissa on ensi keskiviikkona. Direktiivi toisi merkittäviä parannuksia suomalaisten av-tekijöiden surkeaan neuvotteluasemaan tekijänoikeuksistaan. Parlamentin jäsenille on lähetetty henkilökohtainen pyyntö.
Näyttelijäliitto jakoi palkinnon teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa 11.3.2019 Teatteri Viiruksessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaaman selvityksen mukaan niin sanotun Taiteilija-allianssimallin käyttöönotolle ei ole työ- tai sosiaalioikeudellisia esteitä. Selvityshenkilö, oikeustieteen emeritusprofessori Seppo Koskinen esittää selvityksessään, että Taiteilija-allianssimallista tulisi tehdä kokeilu, jossa mukana olisi nyt freelancereina työskenteleviä näyttelijöitä, tanssijoita ja muusikoita.
Näyttelijäliiton toimisto on muuttanut Kalasatamaan, osoitteeseen Vanha Talvitie 10 G, 2 kerros.
Elokuvasäätiön toiminnan tulisi olla nykyistä avoimempaa ja läpinäkyvämpää. Rahoituksen käyttämistä pitäisi tilastoida ja tilastojen tulisi olla julkisia. Säätiön tulee edistää tasa-arvon toteutumista. Tekijöiden asemaa tulee parantaa ja vahvistaa.

7.12.2019 klo 14:10:31