Tietoa liittoon hakevalle

Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund on ammattinäyttelijöitä edustava ammattiliitto ja taiteilijajärjestö. Liiton jäsenellä tulee olla riittävän koulutuksen ja kokemuksen kautta hankittu näyttelijä- ja taiteilijaidentiteetti. Jäsenhakemuksia käsittelee Näyttelijäliiton kokeneista jäsenistä koostuva järjestö- ja jäsenasiain valiokunta.

Liiton jäsenkriteereinä ovat ammatillinen koulutus ja riittävä ammattikokemus Suomessa tai ulkomailla. Opistotason koulutus tai yksittäiset kurssit eivät yksinään riitä jäsenyyden kriteereiksi, mutta niitä mahdollisesti voidaan hakemuksessa tarkastella osana isompaa koulutuskokemusta.

Esimerkiksi pelkkä mainoskokemus tai avustajana toimiminen ei riitä jäsenyyden kriteeriksi. Myöskään harrastajaproduktioita ei huomioida jäsenyyttä arvioitaessa.

Jäsenkriteerinä pidetään myös uskottavaa mahdollisuutta riittävään työllistymiseen: pystyykö hakija elättämään itsensä alan töillä?

Huomaathan:

• Hakemuksen tulee olla huolellisesti täytetty tarvittavine liitteineen. Puutteellisia hakemuksia ei käsitellä.
  • Myönteisestä jäsenyyspäätöksestä tieto tulee postitse, kielteisestä jäsenyyspäätöksestä vain sähköpostitse.
  • Jos saat kieltävän jäsenyyspäätöksen, tulee sinun hakiessasi myös kassan jäsenyyttä toimittaa jäsenhakemus itse siihen työttömyyskassaan, johon haluat liittyä.